(Tekst jednolity)
STATUT MIEJSKIEGO OŚRODKA KULTURY I SZTUKI W BIELAWIE
Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki w Bielawie zwany dalej “MOKIS” jest miejską samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru prowadzonego przez gminę zgodnie z art.14 ust.1 Ustawy z dnia 25 października 1991 rok o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U.nr 114 poz.493 z późniejszymi zmianami).Podstawa prawną działania MOKIS-u stanowią: a) ustawa z dnia 25 października 1991 o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U.z 2001r.nr13 , poz.123 z późniejszymi zmianami), b) ustawa z dnia 30 czerwca 2005 o finansach publicznych (Dz.U. Nr.269 poz.2104 z późniejszymi zmianami) c) ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U. z 2012 , poz. 642 ze zmianami), d) niniejszy statut
§ 2
1. Siedzibą MOKIS - u jest miasto Bielawa
2. MOKIS prowadzi działalność na terenie gminy Bielawa
§ 3
1. Organizatorem, w rozumieniu przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jest miasto Bielawa.
2. MOKIS posiada osobowość prawną i wpisany jest do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora
§ 4
Organizator ma obowiązek zapewnić MOKIS- owi odpowiednie warunki działania i rozwoju, a w szczególności:
1. Zapewnia lokale i wyposażenie odpowiadające zadaniom MOKIS-u,
2. Zapewnia środki na wyposażenie, prowadzenie działalności kulturalnej, upowszechnieniowej w tym bibliotecznej oraz doskonalenie zawodowe pracowników.
§ 5
Nadzór nad działalnością MOKIS-u pełni Burmistrz Miasta.
§ 6
1 Pełna nazwa MOKIS-u brzmi: MIEJSKI OŚRODEK KULTURY I SZTUKI W BIELAWIE”
2 Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki w Bielawie może używać nazwy skróconej w brzmieniu: “ MOKiS ” w Bielawie
3 MOKIS używa pieczęci podłużnej o treści: Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki ul.Piastowska 19a 58 - 260 Bielawa
Rozdział II
CEL I PRZEDMIOT DZIAŁANIA MOKIS
§ 7
1 .MOKIS realizuje zadania w dziedzinie tworzenia, upowszechniania i ochrony dóbr kultury
2 .Podstawowym celem działalności MOKIS-u jest: a/ edukacja kulturalna, b/ wychowanie przez sztukę, c/ zaspokajanie potrzeb czytelniczych oraz informacyjnych.
3. MOKIS prowadzi wielokierunkową działalność kulturalną na podstawie rocznego programu działania zatwierdzonego przez Burmistrza Miasta.
§ 8
1.Do podstawowych zadań MOKIS-u w szczególności należy:
a/ rozpoznanie, rozbudzenie oraz zaspokojenie zainteresowań i potrzeb kulturalnych mieszkańców gminy w tym czytelniczych,
b/ prowadzenie biblioteki i mediateki,
c/ tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, zainteresowania wiedzą i sztuką ,
d/ tworzenie warunków dla zaspokajania potrzeb kulturalnych oraz czytelniczych i informacyjnych,
e/ kształtowanie wzorów aktywnego uczestnictwa w kulturze,
f/ kontynuowanie i tworzenie tradycji kulturalnych wyróżniających miasto Bielawa i region bielawski.
2 Zadania wymienione w ust.1 MOKIS realizuje przede wszystkim poprzez organizowanie:
a / zespołowego uczestnictwa w kulturze
b / różnorodnych form edukacji kulturalnej
c / form indywidualnej aktywności kulturalnej w tym za pośrednictwem multimediów, ogólnoświatowej sieci internetowej oraz innych nośników i łączy elektronicznych,
d / imprez kulturalnych,
e / działalności kina otwartego,
f / działalności biblioteki zastrzeżeniem, że usługi świadczone przez bibliotekę są ogólnie dostępne i bezpłatne z zastrzeżeniem przypadków wskazanych w ustawie o bibliotekach.
3. Do zadań biblioteki należy:
a/ gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych i archiwów, w tym zbiorów cyfrowych,
b/ obsługa użytkowników, przede wszystkim udostępnianie zbiorów, w tym zbiorów cyfrowych w ramach mediateki,
c/ udostępnianie zbiorów na miejscu, wypożyczanie na zewnątrz, prowadzenie wymiany międzybibliotecznej,
d/ organizowanie czytelnictwa,
e/ współdziałanie z innymi bibliotekami i instytucjami kultury w zakresie rozwijania czytelnictwa,
f/ tworzenie i udostępniania baz danych katalogowych, bibliograficznych i faktograficznych.
§ 9
1. MOKIS może na zasadach określonych w odrębnych przepisach realizować dodatkowe zadania w szczególności:
a /organizować spektakle, koncerty, wystawy, odczyty, wypożyczanie dzieł sztuki, widowiska i konkursy w dziedzinie kultury i czytelnictwa,
b /prowadzić kursy i szkolenia o charakterze edukacyjnym i inne związane z kulturą ,
c /prowadzić impresariat artystyczny,
d /organizować imprezy rozrywkowe i rekreacyjne,
e /prowadzić działalność wydawniczą,
f /świadczyć usługi reklamowe, informatyczne, poligraficzne, fotograficzne, fonograficzne, filmowe, video, plastyczne oraz inne usługi z zakresu kultury,
g /prowadzić wypożyczalnię kostiumów, rekwizytów, sprzętu technicznego do obsługi imprez kulturalnych, audiowizualnego i innego,
h /prowadzić sprzedaż giełdową, komisową, antykwaryczną, dzieł sztuki i artykułów użytku kulturalnego i wydawnictw bibliotecznych,
i /organizować i realizować imprezy zlecone: okolicznościowe, rekreacyjne, rodzinne, obrzędowe, oraz inne o charakterze kulturalno-rozrywkowym,
j /świadczyć i prowadzić usługi gastronomiczne w posiadanych obiektach i miejscach organizacji imprez,
k /prowadzenie działalności hotelarskiej w posiadanych obiektach,
l /prowadzić Dyskusyjny Klub Filmowy i inne stowarzyszenia filmowe,
m /prowadzić ogniska artystyczne,
2. Zadania ujęte w ust.1 MOKIS realizuje na podstawie statutu oraz zezwoleń wymaganych przepisami prawa.
3. MOKIS może również podejmować inne działania wynikające z potrzeb środowiska lokalnego oraz realizacji ogólnokrajowej polityki kulturalnej.
Rozdział III
ORGANY MOKIS I JEGO ORGANIZACJA
§ 10
MOKiS samodzielnie gospodaruje przydzieloną i nabytą częścią mienia
§ 11
MOKIS prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania
§ 12
1. Dyrektor MOKIS - u jednoosobowo zarządza instytucją i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Dyrektora powołuje i odwołuje Burmistrz Miasta Bielawa
3. Dyrektor może być wyłoniony w drodze konkursu. O przeprowadzeniu konkursu decyduje Burmistrz, który ustala regulamin konkursu.
4. Burmistrz wykonuje wobec Dyrektora czynności z zakresu prawa pracy oraz jest jego zwierzchnikiem służbowym.
5. Biblioteką kieruje kierownik zatrudniony przez Dyrektora.
§ 13
1. Do zadań Dyrektora należy w szczególności 1. Tworzenie warunków do realizacji zadań statutowych
2. Prowadzenie działalności MOKIS-u zgodnie z niniejszym statutem i obowiązującymi przepisami.
3. Dbałość o mienie MOKIS-u i właściwą gospodarkę tym mieniem oraz środkami finansowymi.
4. Zatwierdzanie planu działalności MOKIS-u.
5. Dokonywanie czynności wynikających ze stosunku pracy wobec pracowników MOKiS-u, zawieranie innych umów cywilno-prawnych, a także organizacja pracy kierowanej instytucji.
6. Ustalanie Regulaminów: Organizacyjnego i Pracy Wynagradzania i Premiowania
2. Dyrektor przedstawia Burmistrzowi Miasta:
1. Plan działalności instytucji obejmujący: - plan usług, - plan przychodów i kosztów, - plan remontów i konserwacji środków trwałych - plan inwestycji w terminie 14 dni po zawiadomieniu o wysokości uchwalonej przez Radę Miejską w Bielawie dotacji na dany rok 2. sprawozdania finansowe terminach określonych w przepisach szczegółowych dotyczących sprawozdawczości dla instytucji kultury,
3. regulaminy, o których mowa w ust.1.p 6).
§ 14
1 W MOKIS-ie zatrudnia się pracowników działalności podstawowej, administracyjno-ekonomicznej oraz obsługi, a w razie potrzeby specjalistów innych zawodów związanych z działalnością kulturalną i usługową.
2 Zasady wynagradzania określają: Regulamin Wynagradzania i Premiowania Pracowników Miejskiego Ośrodka Kultury i Sztuki w Bielawie nadany przez dyrektora.
§ 15
1. MOKIS prowadzi działalność podstawową w obiektach: - siedziba i biuro przy ul. Piastowskiej 19a, w której mieszczą się również Kino otwarte MOKiS, sala widowiskowa i scena Teatru Robotniczego, sala wystawowa i sala prób, - biblioteka ul. Piastowska 19c prowadząca wypożyczalnię, czytelnię, mediatekę oraz stanowiska informatyczne, - innych przekazanych czasowo do administrowania, użytkowania lub korzystania przez Gminę Bielawa lub dzierżawionych bezpośrednio przez MOKIS na realizację swoich zadań statutowych
2. W MOKIS-ie można tworzyć Społeczną Radę Programowa i samorząd użytkowników
§ 16
1. Społeczna Rada Programowa opiniuje roczne ramowe programy działania MOKIS i powoływana jest na wniosek właściwej komisji Rady Miejskiej Bielawie, która określa jej skład i regulamin pracy.
2. Samorząd użytkowników zrzesza przedstawicieli stałych uczestników zajęć MOKIS -u zrzeszonych w zespołach, klubach, sekcjach, kołach itp. i jest organem doradczym powoływanym czasowo przez Dyrektora.
§ 17
Organizację wewnętrzną MOKIS-u określa Regulamin Organizacyjny nadawany przez Dyrektora i zatwierdzany przez Burmistrza Miasta
Rozdział IV
GOSPODARKA FINANSOWA MOKIS - MAJĄTEK I FINANSE
§ 18
MOKIS zarządza i korzysta z powierzonego mu majątku zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 19
MOKIS prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków oraz na podstawie planu działania, kierując się zasadą efektywności wykorzystania środków
§20
Podstawą gospodarki finansowej MOKIS-u jest Ustawa o rachunkowości oraz inne obowiązujące przepisy.
§ 21
Przychodami MOKIS-u są:
a) dotacje budżetowe
b) wpływy z prowadzonej działalności i świadczonych usług
c) darowizny i zapisy osób fizycznych i prawnych
d) środki otrzymywane z innych źródeł
§ 22
MOKIS prowadzi rachunkowość wg zasad określonych w odrębnych przepisach o rachunkowości i na ich podstawie opracowuje plan działalności zatwierdzony przez dyrektora, obejmujący przychody, rozchody oraz stan środków obrotowych.
§ 23
Do składania oświadczeń woli w imieniu MOKIS - u w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych i finansowych wymagane są podpisy dwóch osób - dyrektora oraz głównego księgowego lub osób przez nich pisemnie upoważnionych przez Dyrektora.
§ 24
MOKIS może prowadzić działalność gospodarcza w zakresie zbieżnym z jego podstawowa działalnością, pod warunkiem, że nie ograniczy ona jego działalności statutowej, a środki finansowe uzyskane z tej działalności będą wykorzystane na działalność statutowa.Rozdział V
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 25
Statut nadaje Rada Miejska w Bielawie
§ 26
Zmiany w statucie mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania na wniosek Dyrektora MOKiS –u lub Burmistrza Miasta
§ 27
Połączenie, podział i likwidacja oraz przekształcenie MOKIS-u może nastąpić na podstawie uchwał Rady Miejskiej w Bielawie
§ 28
W sprawach nie unormowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy powszechnie obowiązujące
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MIEJSKIEGO OŚRODKA KULTURY i SZTUKI w BIELAWIE
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE:
1. Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki zwany dalej „MOKiS” jest miejską instytucją kultury rea1izującą zadania wynikające:
- Ustawy z dnia 25 października 1991 r./Dz.u.nr.114 z 1991 r. poz.493/w sprawie
Organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej z późniejszymi zmianami/.
- Statutu Ośrodka.
- Zleceń Burmistrza Miasta w zakresie kultury.
- Programu i planu działalności MOKiS-u.
2. MOKiS jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa.
3. Nadzór nad działalnością MOKiS-u sprawuje Burmistrz Miasta.
4. Siedzibą MOKiS-u jest miasto Bielawa a mieści się ona przy ul. Piastowskiej 19a
5. Kierownikiem MOKiS-u jest Dyrektor, którego powołuje i odwołuje Burmistrz Miasta.
6. Dyrektor kieruje MOKiS-em jednoosobowo przy pomocy Kierownika biura i głównego księgowego.
7. Podczas nieobecności Dyrektora, zastępuje go Kierownik Działu Administracji i Obsługi z prawem podpisywania bieżących dokumentów finansowych i merytorycznych, lecz bez prawa podpisywania decyzji kadrowych i innych ważnych decyzji dotyczących działalności i funkcjonowania instytucji.
II. ORGANIZACJA I ZASADY FUNKCJONOWANIA.
1.W Miejskim Ośrodku Kultury i Sztuki tworzy się następujące działy:
a. Dział Księgowości.
- główna księgowa
b. Dział Administracji i Obsługi.
kierownikiem działu Administracji i Obsługi jest Kierownik Biura, któremu podlegają stanowiska:
- specjalista ds. obsługi i konserwacji urządzeń elektronicznych i audiowizualnych,
- operator obsługi i naprawy urządzeń technicznych - akustyk,
- magazynier sprzętu technicznego
- konserwator,
- sprzątaczka,
- kasjer,
c. Dział Organizacji Imprez i Amatorskiego Ruchu Artystycznego (ARA), w którym tworzy się stanowiska:
- instruktor d/s organizacji imprez i ARA,
- instruktor d/s upowszechniania teatru ,
- instruktor d/s upowszechniania filmu,
Stanowiska podległe bezpośrednio Dyrektorowi MOKiS.
W dziale Organizacji Imprez i ARA zatrudnia się, w zależności od potrzeb i możliwości, instruktorów ARA, wykładowców kursów oraz instruktorów sekcji.
Pracują oni na samodzielnych stanowiskach pracy wg planów pracy tych zespołów, sekcji, kursów itp. zatwierdzonych przez Dyrektora MOKiS.
Instruktorzy ARA podlegają bezpośrednio Dyrektorowi MOKiS a pośrednio instruktorowi ds. organizacji imprez i ARA
Zakres zadań Dyrektora Miejskiego Osrodka Kultury i Sztuki :
- zarządza MOKiS i reprezentuje go na zewnątrz,
- działa zgodnie z przepisami prawa, podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi za nie odpowiedzialność,
- określa regulamin Organizacyjny, Wynagradzania i Pracz MOKiS
- określa zakresy obowiązków głównego księgowego, kierowników działów, zatwierdza zakresy obowiązków pracowników oraz określa przepisy normujące tok pracy MOKiS,- zatrudnia, awansuje i zwalnia pracowników,
- podpisuje pisma wychodzące na zewnątrz,
- uzgadnia z Organizatorem sprawy związane z działalnością i funkcjonowaniem MOKiS,
- odpowiada za zabezpieczenie środków finansowych na funkcjonowanie MOKiS, prawidłową gospodarkę środkami finansowymi i rzeczowymi instytucji i z tego tytułu ponosi pełną odpowiedzialność,
- opracowuje plany działalności merytorycznej i finansowej MOKiS,
- opracowuje i wprowadza strukturę organizacji wewnętrznej MOKiS oraz zarządzenia wewnętrzne określające zasady funkcjonowania instytucji w formie wewnętrznych aktów normatywnych tj. regulaminów, zarządzeń, poleceń i innych.
- wykonuje inne zadania zastrzeżone do kompetencji Dyrektora przepisami
prawa i Zarządzeniami Burmistrza Miasta.
Zakres zadań Głównego Księgowego:
- Pełni funkcje Głównego Księgowego MOKIS i przestrzega zakres obowiązków wynikających z rozporządzenia RM z dnia 13.05.1991 w sprawie głównych księgowych przedsiębiorstw i innych państwowych jednostek organizacyjnych (Dz.U.40.poz.174)
- odpowiada za prowadzenie rozrachunkowości MOKiS w oparciu o ustawę rozrachunkowości z dnia 19.11.1994 (Dz.U.121 poz.94 z późn.zm.)
- odpowiada za prawidłową realizacje budżetu,
- odpowiada za prawidłowa gospodarkę środkami rzeczowymi i budżetowymi i z tego tytułu ponosi pełna odpowiedzialność,
- planuje, realizuje w uzgodnieniu z dyrektorem MOKiS wydatki osobowe, rzeczowe, ubezpieczenia, nagrody, koszty podróży,
- opracowuje preliminarz budżetu i sprawozdawczość.
- realizuje sprawozdawczość finansowa, GUS, i ZUS
- opracowuje okresowe analizy i sprawozdania o sytuacji finansowej MOKiS i zgłasza swoje propozycje dyrektorowi,
- współpracuje z instytucjami finansowymi i bankami,
- bierze udział w przygotowaniu i realizacji projektów w tym finansowych ze środków zewnętrznych,
Stanowisko podległe bezpośrednio dyrektorowi MOKiS.
Zakres zadań Działu Administracji i Obsługi
Do zadań działu należy zabezpieczenie warunków administracyjno-technicznych i lokalowych do realizacji zadań statutowych MOKiS-u:
- dbałość o wygląd, estetykę i sprawność techniczna sprzętu, pomieszczeń, urządzeń technicznych itp.
- prowadzenie obsługi logistycznej ośrodka i wszystkich organizowanych imprez łącznie z działalnością ARA (techniczno-operatorska projekcji filmowych i kinowych; akustyczna i elektryczno-oświetleniowa koncertów, imprez, festynów, zawodów, spektakl i innych imprez przygotowanych przez Dział Organizacji Imprez i ARA,
- właściwej reklamy MOKiS-u oraz organizowanych imprez,
- prowadzenie odpłatnych usług na zasadach zawartych w regulaminach usług oraz realizowanie innych usług dochodowych o których mowa w § 9 Statutu MOKiS-u.
Kierujący Działem Kierownik Biura:
- nadzoruje i odpowiada za pracę pracowników administracji i obsługi,
- wnioskuje i opiniuje w sprawach pracowniczych, kar i nagród w stosunku do pracowników administracji i obsługi,
- prowadzi i odpowiada za dokumentację kadrową MOKiS,
- prowadzi sprawy związane z obsługą Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- Pobiera opłaty z tytułu dzierżaw, wynajmu sal, impresariatu, plakatowania oraz innych działań gospodarczych zawartych w § 9 Statutu MOKiS-u.
- nadzoruje i odpowiada za całokształt działań administracyjnych instytucji,
- odpowiada za prawidłowe prowadzenie dokumentacji i celowości wydatków Działu,
- odpowiada za dokonywanie zakupów zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.
- zabezpiecza w środki materiałowe i podstawowe wyposażenie wszystkich działów MOKiS,
- obsługa gospodarcza (sprzątanie, naprawy i remonty, transport).
- prowadzi kasę MOKiS i dokumentację z nią związaną,
- odpowiada za korespondencję wychodzącą i przychodzącą,
- prowadzi sprawy sprawozdawczości GUS oraz Dziennik Placówki
- Zapewnia zgodność wydawania decyzji i działalności Biura Ośrodka z obowiązującymi przepisami prawa.
- w razie nieobecności Dyrektora funkcję kierownika Ośrodka.
Stanowisko podległe bezpośrednio Dyrektorowi MOKiS.
Zakres zadań Dział Organizacji Imprez i ARA
1. Realizacja wszelkich zadań merytorycznych zawartych w Statucie MOKiS-u,
a w szczególności do zadań tego działu należy:
- programowanie, organizacja i realizacja imprez,
- organizowanie działalności kulturalnej, edukacyjnej i oświatowej w zakresie upowszechniania kultury,
- organizowanie działalności Amatorskiego Ruchu Artystycznego oraz sprawowanie
opieki merytorycznej nad tą działalnością,
- wypracowywanie środków finansowych,
- przygotowanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych planów pracy,
- planowanie działalności merytorycznej MOKiS przy ścisłym współdziałaniu z Dyrektorem instytucji,
- opracowywanie materiałów informacyjnych dla potrzeb Dyrektora MOKiS,
- opracowywanie i przedkładanie Dyrektorowi MOKiS preliminarzy i kalkulacji organizowanych imprez,
- wspieranie inicjatyw kulturalnych,
- prowadzenie dokumentacji z działalności MOKiS.
Stanowiska podległe bezpośrednio Dyrektorowi MOKiS.
Obsada osobowa (liczba specjalistów) stanowisk w poszczególnych działach nie jest ściśle określona i zależy od potrzeb oraz możliwości. Pracownicy działów: Organizacji i ARA, Administracji i Obsługi, Księgowości współpracują i współdziałają ze sobą.
III CEL I PRZEDMIOT DZIAŁANIA
1. Podstawowym celem MOKiS jest realizacja i organizacja działalności kulturalnej.
2. MOKiS prowadzi działalność kulturalną w zakresie wychowania przez sztukę, edukacji artystycznej, rozwoju i promocji amatorskiego ruchu artystycznego oraz upowszechniania kultury.
Realizując powyższe cele MOKiS w szczególności:
- współpracuje z samorządem w propagowaniu rozwoju kultury,
- dba o promocję i rozwój amatorskiego ruch artystycznego, zwłaszcza ruchu teatralnego związanego z bogatymi tradycjami
- prowadzenie działalności edukacyjnej dla dzieci i młodzieży poprzez prezentację różnych form wychowania przez sztukę,
- prowadzi działalność dokumentacyjną, wydawniczą i informacyjną,
- podejmuje działania integracyjne w sferze kultury dla osób niepełnosprawnych,
3. MOKiS może prowadzić działalność gospodarczą w oparciu o właściwe przepisy regulujące prowadzenie działalności gospodarczej, a dochód osiągnięty z tego źródła służy do wspomagania zadań statutowych.
IV ZASADY PLANOWANIA PRACY I SPRAWOZDAWCZOŚCI.
1. Działalność merytoryczna MOKiS oparta jest na planach pracy:
- rocznych, które opracowuje Dyrektor w oparciu o propozycje planów sporządzane przez pracowników Działu Organizacji Imprez, instruktorów ARA,
- programach imprez, konkursów, festiwali, wystaw itp. opracowanych przez instruktorów odpowiedzialnych za ich realizację łącznie z kosztorysami zatwierdzonymi przez Dyrektora
2. W MOKiS obowiązuje sporządzanie sprawozdań:
- kwartalnych i rocznych z całokształtu działalności merytorycznej i finansowej opracowywanych przez Główną Księgową, Kierownika Biura i instruktorów
- informacji z wybranych dziedzin działalności MOKiS.
V POSTANOWIENIA ORGANIZACYJNO-PORZĄDKOWE
1. Zakres zadań pracowników merytorycznych, administracji i obsługi związanych z zajmowanymi stanowiskami pracy, określa zakres czynności służbowych tych pracowników.
2. Regulamin niniejszy obejmuje wszystkich pracowników MOKiS.
3. Nieprzestrzeganie Regulaminu stanowi naruszenie obowiązków służbowych i pociąga za sobą odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną przewidzianą Kodeksem Pracy.
VI POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Regulamin niniejszy łącznie ze Statutem MOKiS stanowi całość przepisów i postanowień regulujących organizację wewnętrzną i zakres działania.
2. Na podstawie Regulaminu Organizacyjnego Dyrektor MOKiS zatwierdza szczegółowe zakresy czynności pracowników.
3. Wszyscy pracownicy MOKiS, którzy z tytułu czynności zawodowych mają powierzone mienie winni złożyć odpowiednie oświadczenie o odpowiedzialności materialnej.
4. Regulamin niniejszy może być zmieniony przez Dyrektora MOKiS po zasięgnięciu opinii lub na wniosek Organizatora.
5. Wprowadzenie w życie Regulaminu Organizacyjnego następuje w formie aktu normatywnego, a bieżący nadzór nad jego prawidłowym funkcjonowaniem w MOKiS-ie
sprawuje Kierownik Biura
6. Schemat organizacyjny stanowi załącznik nr 1 do regulaminu organizacyjnego powinien być wywieszony w jego siedzibie w widocznym miejscu.
7. Powstające wątpliwości lub spory w przedmiocie zakresu stosowania regulaminu lub wykładni jego ustaleń rozstrzyga dyrektor MOKiS-u.
1 stycznia 2013
REGULAMIN PRACY
obowiązujący pracowników
Miejskiego Ośrodka Kultury i Sztuki w Bielawie
I. Zakres obowiązywania regulaminu
§ 1
Regulamin niniejszy obowiązuje wszystkich pracowników Miejskiego Ośrodka Kultury i Sztuki w Bielawie bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko.
§ 2
W sprawach nienormowanych niniejszym regulaminem mają zastosowania powszechnie obowiązujące przepisy.
II. podstawowe obowiązki zakładu pracy.
§ 3
Zakład pracy jest obowiązany w szczególności:
1. prowadzić zatrudnienie pracowników wg ich kwalifikacji, umiejętności, i wykształcenia - stosuje się kryteria dla poszczególnych stanowisk pracy określonych w aktach prawnych dotyczących instytucji kultury
2. zaznajomić pracowników podejmujących pracę w zakładzie z zakresem ich obowiązków sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz podstawowymi uprawnieniami pracownika
3. organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiągane przez pracowników, przy właściwym wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy
4. zapewniać przestrzeganie porządku i dyscypliny pracy
5. zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
6. terminów i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie
7. ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych
8. zaspokajać, w miarę posiadanych środków, socjalne, kulturalne i inne potrzeby pracowników zgodnie z regulaminem świadczeń socjalnych
9. stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy
10. wpływać na kształtowanie w zakładzie zasad dobrego współżycia społecznego
§ 4
W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy zakład pracy jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy.
§5
Zakład pracy jest obowiązany wydać pracownikowi na jego wniosek opinię o pracy w związku z wypowiedzeniem, rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy.
III. Podstawowe obowiązki pracownika.
§6
Pracownik jest obowiązany wykonać pracę sumiennie i starannie, przestrzegać dyscypliny pracy oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy.
§7
Szczególnie rażące naruszenie obowiązków pracowniczych
Za szczególne naruszenie obowiązków pracowniczych uważa się:
1. złe i niedbałe wykonywanie pracy oraz psucie materiałów, narzędzi i sprzętu, a także wykonywanie prac nie związanych z zadaniami wynikającymi ze stosunku pracy,
2. nie przybycie do pracy, spóźnienie się do pracy lub samowolne jej opuszczenie bez usprawiedliwienia,
3. dokonanie nadużyć w zakresie korzystania ze świadczeń z ubezpieczenia społecznego lub innych świadczeń,
4. stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwym lub spożywanie alkoholu w czasie pracy,
5. zakłócanie porządku i spokoju w miejscu pracy,
6. nie wykonywanie poleceń przełożonych związanych z pracą,
7. niewłaściwy stosunek do przełożonych (pracy) i współpracowników,
8. nie przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
9. nie przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej,
10. brak dbałości o dobro i mienie zakładu pracy,
11. wszelkie zagarnięcie (kradzieże) mienia z terenu lub placówek podległych zakładowi,
12. fałszowanie rejestracji dokumentacji, godzin pracy i obecności w pracy.
§8
Pracownik jest obowiązany w szczególności:
1. przestrzegać ustalonego w zakładzie czasu pracy i wykorzystywać go w sposób efektywny,
2. dążyć do uzyskania w pracy jak najlepszych wyników i przejawiać w tym celu odpowiednią inicjatywę,
3. przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
4. przestrzegać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy przeciwpożarowe
5. dbać o dobro zakładu pracy, chronić mienie zakładu i używać je zgodnie z przeznaczeniem,
6. przestrzegać zasady kultury miejsca pracy,
7. przestrzegać tajemnicy służbowej i państwowej,
8. zabezpieczyć po zakończeniu pracy przyrządy, narzędzia i sprzęt w szafach lub innych pomieszczeniach do tego celu przeznaczonych,
9. przed odejściem ze stanowiska pracy wyłączyć dopływ energii, wody, wygasić zbędne oświetlenie, pozamykać pomieszczenia pracy.
IV. Czas pracy.
§9
Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji zakładu pracy, w zakładzie lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
§10
Czas pracy wynosi 8 godzin na dobę i 40 godzin na tydzień.
§11
Rozkład czasu pracy MOKiS-u:
1. Pracownicy działu podstawowego pracują codziennie w ruchomym podziale czasu pracy w zależności od potrzeb i nasilenia imprez w godz. od 8.00 do 16.00 i 14.00 do 22.00.
2. Pracownicy działu administracyjno-gospodarczego pracują od 8.00 do 16.00 i od 14.00 do 22.00 w zależności od potrzeb i nasilenia imprez .
3. Biuro MOKiS-u czynne codziennie od godz.8.00 do 16.00, w dni ustawowo wolne od pracy mogą być prowadzone dyżury w zależności od potrzeb poprzedzone decyzją Dyrektora.
4. Pracownicy, którzy przepracowali dzień wolny od pracy lub święta, odbierają dzień wolny w 3 miesięcznym okresie rozliczeniowym (Art. 26b ,Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2012 poz. 406 ).), a w uzasadnionych przypadkach mogą istnieć odstępstwa od tej zasady.
5. Każdy dzień ustawowo wolny przepracowany i odbiór dnia wolnego odnotowany winien być w zeszycie pracy nadliczbowej, który na bieżąco będzie prowadzić kierownik biura.
6. Osoba dyżurująca w sobotę, może w następnym tygodniu mieć skrócony czas pracy o 1 godzinę.
7. W przypadku konieczności prowadzenia dyżurów kierownik biura zobowiązany jest sporządzić grafik dyżurów na dany miesiąc.
8. Dyżury pełnią wszyscy pracownicy MOKiS-u.
§12
Inne postanowienia dotyczące czasu pracy:
1. Dyrektor ustala czas w którym w ciągu dnia pracy obowiązuje jednorazowa 15-minutowa przerwa na spożycie posiłku i wypoczynek. Przerwa ta jest stosowana na wszystkich zmianach i zaliczana jest do czasu pracy.
2. Terminy przerw ustala Dyrektor i podaje je do wiadomości w sposób dostępny dla wszystkich pracowników, po wcześniejszej konsultacji z kierującymi poszczególnymi działami.
§13
Czas pracy pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu regulują odrębne przepisy.
§14
Maksymalna ilość godzin pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekroczyć 12 godzin na dobę.
§15
Pracownik jest zobowiązany wykonać pracę w godzinach nadliczbowych zarządzoną przez kierownictwo zakładu.
§16
Dyrektor Ośrodka może zmienić rozkład czasu pracy.
V. Czas i miejsce wypłacania wynagrodzeń.
§17
Wypłatę miesięcznego wynagrodzenia reguluje Regulamin Wynagrodzeń.
VI. Potwierdzenia przybycia i obecności w pracy.
§18
Pracownik ma prawo wstępu na teren pracy na pół godziny przed rozpoczęciem pracy.
§19
Wszyscy pracownicy MOKiS-u potwierdzają obecność poprzez podpisanie listy obecności.
§20
Po godzinach pracy oraz w dni wolne od pracy na terenie obiektów Miejskiego Ośrodka Kultury i Sztuki mają prawo przebywać:
1. pracownicy posiadający upoważnienia
2. pracownicy zatrudnieni w godzinach nadliczbowych na podstawie zlecenia pracy podpisanego przez dyrektora lub Kierownika Biura i odnotowane w zeszycie pracy nadliczb.
3. pracownicy pełniący dyżur na terenie Ośrodka na podstawie grafiku dyżurów
4. zespoły ARA, sekcje zainteresowań i kluby zainteresowań (ich obecność regulują osobno zasady)
§21
Klucze od Ośrodka mają prawo pobierać i zdawać osoby upoważnione przez Dyrektora.
§22
Firmy i osoby wynajmujące pomieszczenia w Miejskim Ośrodku Kultury i Sztuki winny dostosować swój czas działania do czasu pracy obowiązującego w danym obiekcie ośrodka.
VII. Zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy, spóźnienia do pracy, udzielenia zwolnienia od pracy i udzielenia urlopów.
§23
1. O niemożności stawienia się do pracy z przyczyny z góry wiadomej pracownik jest zobowiązany powiadomić swojego przełożonego.
2. Pracownik jest zobowiązany usprawiedliwić nieobecność w pracy lub spóźnienie do pracy, przedstawiając niezwłocznie przełożonemu przyczyny nieobecności w pracy lub spóźnienia.
§24
1. W razie nie stawienia się do pracy, pracownik obowiązany jest zawiadomić zakład o przyczynach nieobecności i przewidywanym czasie jej trwania, pierwszego dnia nieobecności w pracy, nie później jednak niż w dniu następnym - osobiście, przez inne osoby, telefonicznie lub przez pocztę.
2. Niedotrzymanie powyższego terminu jest usprawiedliwione tylko wówczas, jeżeli ze względu na szczególną okoliczność pracownik nie mógł zawiadomić o przyczynie swojej nieobecności.
§25
Pracownikowi przysługuje zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia w razie:
1. ślubu pracownika - przez 2 dni
2. urodzenia się dziecka - przez 2 dni
3. ślubu dziecka - przez 1 dzień
4. zgonu i pogrzebu małżonka, dziecka, ojca lub matki, ojczyma lub macochy - przez 2 dni
5. zgonu i pogrzebu siostry lub brata, teściowej lub teścia, babki lub dziadka, albo innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieka - przez 1 dzień
6. jeżeli którakolwiek z okoliczności wymienionych w p. 1-5 nastąpi w okresie wykorzystywania urlopu wypoczynkowego pracownika, zwolnienie nie przysługuje
7. w szczególnie uzasadnionych przypadkach zwolnienie od pracy może być udzielone w terminie późniejszym - nie później jednak niż przed upływem miesiąca od daty okoliczności uzasadniającej udzielenie zwolnienia.
§26
1. Urlopy wypoczynkowe udzielane są w dniach roboczych.
2. Za dni robocze uważa się wszystkie dni z wyjątkiem dni wolnych niedziel i świat.
§27
1. Wymiar urlopu uzależniony jest od ogólnego stażu pracy, do którego wlicza się okresy ukończonej nauki zgodnie z art. 155 Kodeksu Pracy.
2. Urlopy wypoczynkowe udzielane są pracownikom zgodnie z planem urlopów.
3. Na wniosek pracownika urlop wypoczynkowy może być podzielony na części, z których jedna powinna obejmować co najmniej 14 dni ......
§28
W uzasadnionych przypadkach termin wykorzystania urlopu wypoczynkowego może być przesunięty
§29
Na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami zakład może udzielić pracownikowi urlopu bezpłatnego, jeżeli nie spowoduje to zakłócenia normalnego toku pracy.
§30
Za prawidłowe stosowanie i przestrzeganie przepisów o dyscyplinie pracy odpowiedzialny jest kierownik biura.
§31
Do usprawiedliwienia nieobecności w pracy, spóźnień, udzielania zwolnień od pracy i urlopów uprawniony jest Dyrektor Ośrodka, którego decyzje mogą być poprzedzone wcześniej wnioskami przez kierujących poszczególnymi referatami.
§32
Zastępstwo w pracy pracownika nieobecnego w pracy pełnią:
- inni pracownicy wyznaczeni do pełnienia zastępstwa przez bezpośredniego przełożonego.
§33
Pracownik nie może odmówić wykonania pracy w zastępstwie, wyznaczonej przez bezpośredniego przełożonego.
§34
Adnotacje o nieobecności pracownika należy zamieszczać w książce obecności w pracy, oraz w karcie zarobkowej pracownika.
VIII. Bezpieczeństwo i higiena pracy.
§35
Nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do wykonywania której nie posiada on dostatecznej znajomości przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny oraz potrzebnych umiejętności.
§36
Każdy nowo przyjęty pracownik zostaje poddany przeszkoleniu wstępnemu na stanowisku pracy przez bezpośredniego przełożonego.
§37
Przyjęcie do wiadomości przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy powinno być przez pracowników potwierdzone na piśmie.
§38
W przypadku przejścia do wykonywania innych prac, pracownik winien być każdorazowo przeszkolony na nowym stanowisku pracy w zakresie bhp i prawidłowych metod pracy.
§39
Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem każdego pracownika. W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy pracownik jest obowiązany w szczególności:
1. znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruowaniu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,
2. wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przestrzegać wydawanych w tym zakresie zarządzeń i wskazówek przełożonych,
3. dbać o należyty stan urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
4. w pomieszczeniach MOKiS-u obowiązuje całkowity zakaz palenia.
IX. Bezpieczeństwo pożarowe.
§40
1. Pracownicy zobowiązani są znać i przestrzegać obowiązujące przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego, a w szczególności:
n dbać o właściwy stan bezpieczeństwa pożarowego w Ośrodku, a szczególnie na swoim stanowisku pracy,
n znać i przestrzegać instrukcje przeciwpożarowe, sposoby alarmowania straży pożarnej oraz użytkowania podręcznego sprzętu i środków gaśniczych,
n usuwać niezwłocznie przyczyny mogące spowodować pożar oraz zgłaszać o tym swojemu przełożonemu,
n brać udział w akcjach ratowniczych w przypadkach pożaru lub innej klęski żywiołowej bądź katastrofy, zgodnie z poleceniem kierownika akcji ratowniczej,
n przestrzegać palenia papierosów tylko w palarniach oraz w miejscach wyznaczonych. Szczególnie dotyczy to budynku Teatru Robotniczego.
X. Ochrona pracy kobiet i młodocianych.
§41
Kobiety ciężarnej nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej. Kobiety w ciąży nie wolno bez jej zgody delegować poza stałe miejsce pracy.
§42
Kobiety opiekującej się dzieckiem w wieku do jednego roku nie wolno bez jej zgody zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej, jak również delegować poza stałe miejsce pracy.
§43
Na wniosek pracownicy, zakład pracy jest obowiązany udzielić jej urlopu bezpłatnego w celu sprawowania opieki nad małym dzieckiem - zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§44
1. Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzin przerw w pracy, wliczonych do czasu pracy,
2. Pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw w pracy, po 45 minut każda. Przerwy na karmienie mogą być na wniosek pracownicy udzielane łącznie,
3. Jeżeli czas pracy pracownicy nie przekracza 6 godzin dziennie, przysługuje jej jedna przerwa na karmienie.
§45
Pracownicom wychowującym dzieci w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku zwolnienie od pracy na 2 dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
XI. Nagrody i wyróżnienia.
§46
Pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadać zakładu pracy, mogą być przyznane nagrody i wyróżnienia.
§47
Mogą być stosowane następujące nagrody i wyróżnienia:
1. nagroda pieniężna
2. pochwała pisemna
3. pochwała publiczna
4. dyplom uznania
5. złożenie wniosku odnośnie Działacz Kultury - odznaka
§48
Nagrody i wyróżnienia przyznaje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Burmistrza .
XII. Kary regulaminowe.
§49
Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonego porządku i dyscypliny pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów p.poż. stosuje się:
1. karę upomnienia
2. karę nagany
§50
1. Za nie przestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów p. poż., opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawianie się do pracy w stanie nietrzeźwym lub spożywanie alkoholu w czasie pracy - stosuje się również karę pieniężną.
2. Przy stosowaniu kar obowiązuje zasada udzielania jednej kary za jedno przekroczenie.
§51
Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary pieniężne nie mogą przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty.
§52
Kara nie może być zastosowana po upływie dwóch tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie trzech miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia.
§53
Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika.
§54
Karę stosuje się w odniesieniu do podległych pracowników Dyrektor i zawiadamia o tym na piśmie. Opis pisma składa się do akt osobowych pracownika.
§55
Dyrektor Ośrodka może podać do wiadomości załogi fakt ukarania pracownika naganą, jeżeli uzna to za wskazane ze względów wychowawczych lub dla umocnienia porządku i dyscypliny pracy.
§56
Pracownik może w ciągu trzech dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu wnieść sprzeciw do Dyrektora. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od daty wniesienia jest równoznaczne z jego uwzględnieniem.
§57
Karę uważa się za niebyłą i wzmiankę o niej wykreśla w aktach zakładu pracy, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa się z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy.
§58
Dyrektor Ośrodka, który udzielił karę, biorąc pod uwagę osiągnięcia w pracy i nienaganne zachowanie się pracownika po ukaraniu, może w terminie wcześniejszym - z własnej inicjatywy - uznać karę za niebyłą.
XIII. Miejsce i czas przyjmowania pracowników przez Dyrektora.
§59
Dyrektor przyjmuje pracowników codziennie w godz. urzędowania. W przypadku nieobecności Dyrektora pracowników przyjmuje kierownik biura.
§60
Skargi i zażalenia wnoszone do Dyrektora na piśmie lub zgłaszane ustnie do książki skarg i zażaleń przyjmuje kierownik biura w dni robocze od 8.00 do 16.00.
§61
1. Niniejszy regulamin opracowany został na podstawie następujących przepisów:
a) Kodeksu Pracy oraz przepisów wykonawczych,
b) Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie regulaminów pracy oraz zasad usprawiedliwiania nieobecności w pracy i udzielania zwolnień od pracy Dz. U. z 1974 r. nr 49 poz. 2999 z póź. Zmianami.
2. Regulamin nie zawiera w zasadzie powtórzeń przepisów powszechnie obowiązujących i ogłoszonych Informacji na temat tych przepisów udzielają:
Radca Prawny Urzędu Miasta i Biuro MOKiS-u.
§62
Wszelkie zmiany w regulaminie mogą być dokonywane tylko na takich samych zasadach jak zatwierdzono regulamin wprowadzono go w życie
§63
Regulamin wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od daty podania go do wiadomości pracowników.
(pieczęć i podpis dyrektora)